Sumber : http://www.firdauskasim.com/2011/05/tips-seo-cara-pasang-meta-tag.html#ixzz1Zn2VpWeN Mengapa Bangsa Yahudi Pintar..? | abadi romeo

Followers

Mengapa Bangsa Yahudi Pintar..?

Rabu, 15 Jun 2011



Artikel Dr Stephen Carr Leon patut menjadi renungan bersama. Stephen menulis dari pengamatan secara lansung setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital di sana. Dirinya melihat ada beberapa hal yang menarik yang dapat dimuatkan  sebagai bahan tesisnya, yaitu, “Mengapa Yahudi Pintar?”

                       Ketika tahun kedua, akhir bulan Desember 1980, Stephen sedang
 menghitung hari untuk pulang ke California, terlintas di benaknya, apa sebabnya
 Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau hasil usaha sendiri?Maka Stephen tergerak membuat tesis untuk Phd-nya. Sekadar untuk Anda ketahui, tesis ini memakan masa hampir lapan tahun. Kerana harus mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Persedian Kelahiran

Marilah kita mulai dengan persiapan awal kelahiran. Di Israel, setelah mengetahui sang ibu sedang mengandung, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano. Si ibu dan bapak akan membeli buku matematik dan menyelesaikan masalah bersama suami.Stephen sungguh hairan kerana temannya yang mengandung sering membawa buku matematik dan bertanya beberapa soal yang tak dapat diselesaikan. Kebetulan Stephen suka matematik.Stephen bertanya,
 “Apakah ini untuk anak kamu?”Dia menjawab, “Iya, ini untuk anak saya yang masih di kandungan, saya sedang melatih otaknya, semoga ia menjadi genius.”

Hal ini membuat Stephen tertarik untuk mengikut terus perkembangannya.Kembali ke matematik tadi, tanpa merasa jemu si calon ibu membuat latihan matematik sampai saat kelahiran.Hal lain yang Stephen perhatikan adalah cara makan. Sejak awal mengandung dia suka sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu. Tengah hari makanan utamanya roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang dicampur dengan badam dan berbagai jenis kacang-kacang.
Menurut wanita Yahudi itu, daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merusak perkembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. Ini adalah adat orang orang Yahudi ketika mengandung. menjadi semacam kewajiban untuk ibu yang sedang mengandung mengamalkan pil minyak ikan.Ketika diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi. Begitu Stephen menceritakan, 
“Perhatian utama saya adalah menu mereka. Pada setiap undangan yang sama saya perhatikan, mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet),”ungkapnya.Biasanya kalau sudah ada ikan, tidak ada daging. Ikan dan daging tidak ada bersama di satu meja. Menurut keluarga Yahudi, campuran daging dan ikan tak bagus dimakan bersama. Salad dan kacang, harus, terutama kacang badam.
Uniknya, mereka akan makan buah buahan dahulu sebelum hidangan utama. Jangan terperanjat jika Anda diundang ke rumah Yahudi Anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk.Akibatnya lemah dan payah untuk memahami pelajaran di sekolah.

Larangan Merokok

Di Israel, merokok adalah tabu, apabila Anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok. Tanpa brelengah mereka akan menyuruh Anda keluar dari rumah mereka. Menyuruh Anda merokok di luar rumah mereka.Menurut ilmuwan di Universita Israel, penelitian menunjukkan nikotin dapat merusakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada gen. 
Artinya, keturunan perokok bakal membawa generasi yang cacat otak ( bodoh). Suatu penemuan  dari saintis gen dan DNA Israel.Perhatian Stephen selanjutnya adalah mengunjungi anak-anak Yahudi. Mereka sangat memperhatikan makanan, makanan awal adalah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever).Dalam pengamatan Stephen, anak-anak Yahudi sungguh cerdas. Rata rata mereka memahami tiga bahasa, Hebrew, Arab dan Inggris. Sejak kecil mereka telah dilatih bermain piano dan biola. Ini adalah suatu kewajiban.
Menurut mereka bermain musik dan memahami not dapat meningkatkan IQ. Sudah tentu bakal menjadikan anak pintar.Ini menurut saintis Yahudi, hentakan musik dapat merangsang otak.Tak hairan banyak pakar musik dari kaum Yahudi.Seterusnya di kelas 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar matematik asas perniagaan. Pelajaran IPA sangat diutamakan. Di dalam pengamatan Stephen, “Perbandingan dengan anak anak di California, dalam tingkat IQ-nya boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!! !” katanya.Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi.

 Galakan Bersukan

Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajiban bagi mereka. Sukan yang diutamakan adalah memanah, menembak dan berlari.Menurut teman Yahudi-nya Stephen, memanah dan menembak dapat melatih otak fokus. Disamping itu menembak bagian dari persiapan untuk membela negara.

Pendidikan Sains Dan Ekonomi

Selanjutnya perhatian Stephen ke sekolah tinggi (menengah). Di sini murid-murid didedahkan dengan pelajaran sains. Mereka didorong untuk menciptakan produk. Meskipun projek mereka kadangkala kelihatannya lucu dan boros, tetap diteliti dengan serius.Apa lagi kalau yang diteliti itu berupa senjata, perubatan dan teknik. Idea itu akan dibawa ke peringkat lebih tinggi.Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti ekonomi. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka belajar ekonomi. Diakhir tahun diuniversitai, mahasiswa diharuskan mengerjakan projek. Mereka harus mempraktikkannya.
Anda hanya akan lulus jika team Anda (10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US 1 juta!Anda terperanjat?Itulah kenyataannya.Kesimpulan, pada teori Stephen adalah, melahirkan anak dan keturunan yang cerdas adalah kemestian. Tentunya bukan perkara yang boleh diselesaikan semalaman. Perlu proses, melewati beberapa generasi mungkin?Khabar lain tentang bagaimana pendidikan anak adalah dari saudara kita di Palestina.

Mengapa Israel membenci anak-anak Palestin. Terjawab sudah mengapa tindakan  tentera Israel yang biadab pada 27 Desember 2008 kemarin memfokuskan diri pada membunuh anak-anak Palestina di Semenanjung Gaza.Seperti yang kita ketahui, setelah lebih tiga minggu, jumlah mangsa terkorban akibat holocaust itu sudah mencapai lebih dari 1300 orang lebih. Hampir setengah darinya adalah anak-anak.Selain karena memang tabiat Yahudi yang tidak punya nurani, target anak-anak bukanlah kebetulan belaka.

 Sebulan lalu, sesuai Ramadhan 1429 Hijriah, Ismali Haniya, pemimpin Hamas, melantik sekitar 3500 anak-anak Palestina yang sudah hafidz al-Quran.Anak-anak yang sudah hafal 30 juz Alquran ini menjadi sumber ketakutan Zionis Yahudi. “Jika dalam usia semuda itu mereka sudah menguasai Alquran, bayangkan 20 tahun lagi mereka akan jadi seperti apa?” demikian pemikiran yang berkembang di fikiran orang-orang Yahudi.Tidak heran jika-anak Palestina menjadi para penghafal Alquran. keadaan di  Gaza yang dikepong dari segala arah oleh Israel menjadikan mereka terus fokus berinteraksi dengan al-Qur’an. Tak ada main Play Station atau game bagi mereka.Namun keadaan itu menggalakkan mereka untuk menjadi para penghafal yang masih begitu belia. Kini, kerana ketakutan sang penjajah, sekitar 500 kanak-kanak penghafal Quran itu telah syahid.

Sumber: http://muhammadnurulmuhtadi.blogspot.com/2010/03/mengapa-yahudi-pintar.html

P/S:Bagi Yahudi mereka  adalah bangsa paling mulia dan dipilih tuhan..dan mereka dengan membuktikannnya melalui pencapaian luarbiasa dengan menguasai dunia dari pelbagai sudut..politik,ekonomi,sains dan tamadun bangsa.Sedangkan kita bangsa Melayu lebih suka berpolitik  yang memualkan dan bercakaran sesama sendiri.Pencapaian...bagi aku tiada apa yang harus dibanggakan kerana kita jauh ketinggalan.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

4 ulasan:

  1. honey amour berkata...:

    salam kenal...nice blog..oredy follow u..:))

    btw babe..need ur idea... klik je---> : sini

  1. zulkbo berkata...:

    salam..
    orang kita sifat
    dengki busuk hati kuat
    sangat sesama bangsa
    tu yang jauh ketinggalan
    orang yahudi banggga dan
    jaga bangsa sendiri..

  1. Unknown berkata...:

    yahudi memang bangsa yang pandai tapi kita juga tidak kurang hebatnya bro cuma para pemimpin dipilih dengan wang bukan kebolehan.

  1. hamba Allah berkata...:

    orang yahudi sememangnya mengamalkan sunah Rasulluah.sebagai contoh memakan buah terlebih dahulu sebelum makan makanan berat.ini kerana dalam buah terdapat enzim,enzim yang membantu pencernaan sekali gus mempercepatkan proses penghadaman..dalam masa yg sama,perut tidak perlu bekerja keras untuk mencerna makan,jadi kurang tenaga yang diperlukan..tenaga tersebut dapat di fokuskan ke otak untuk belajar..bak kata imam syafie,perut ku kenyang,otak ku tumpul..jadi anda tentukan apa ygn anda inginkan.amalkan ajaran Rasulluah,InsyaAllah ada berkat di setiap yg kita amalkan.hebat Islam kerana doa.Allah maha adil,tiada manusia yang genius tanda berbuat apa2 di masa belakang nya.mst ada usaha di sebalik kejayaan.WALLAHUALAM..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...