Sumber : http://www.firdauskasim.com/2011/05/tips-seo-cara-pasang-meta-tag.html#ixzz1Zn2VpWeN Yingluck Shinawatra Bakal Perdana Menteri Wanita Pertama Thailand.. | abadi romeo

Followers

Yingluck Shinawatra Bakal Perdana Menteri Wanita Pertama Thailand..

Isnin, 4 Julai 2011
BANGKOK (Reuters) - Selepas enam perdana menteri dalam tempoh enam tahun pergolakan politik dan kadangkala berdarah, tetapi mereka telah memilih wanita sebagai perdana menteri ketujuh iaitu Yingluck Shinawatra,ahli perniagaan berumur 44 tahun yang baru menceburi politik dua bulan lepas, bersedia untuk mendapatkan pekerjaan baru sebagai perdana menteri di atas kemenangan pilihan raya yang menakjubkan party Puea Thai (Untuk Thai), yang merupakan pemimpin de facto abangnya, bekas Perdana Menteri, Thaksin Shinawatra yang kini menjadi pelarian.
Yingluck, yang dikenali sebagai Pou (Ketam), nama samaran yang diberikan ibubapanya,beliau tidak pernah bertanding untuk mendapat jawatan atau memegang jawatan kerajaan, jadi banyak yang perlu dilakukannya bagi membuktikan kemampuannya mentadbir negara.
Beberapa penduduk Thai yang di temui merasakan ini adalah satu langkah yang besar ertinya untuk menepis keraguan tentang terhadap wanita dan memberikan manafaat kerana mempunyai wakil didalam kerajaan yang mampu berjuang mewakili mereka di dalam kerajaan.
"Saya selalu ingin mempunyai wanita pertama sebagai Perdana Menteri," kata AreerakSaelim, 42 tahun, pemilik kedai sunglass di pasaran Bangkok.
"Saya telah melihat terlalu ramai lelaki yang gagal mentadbir negara Mungkin masakini, keadaan akan menjadi berbeza .Ada perkara yang dapat dilakukan oleh wanita tetapi sebaliknya tidak bagi lelaki.Saya sangat pasti yang dia mampu melaukan berdasarkan usianya dan berdasarkan kejayaan kerjayanya "

Yingluck telah berjanji untuk memulihkan dasar popular abangnya dan meningkatkan taraf hidup di kalangan golongan miskin, berusha untuk meneruskan perdamaian kebangsaan untuk menamatkan krisis enam tahun politik, tanpa meminta balas dendam keatas pihak tentera yang menjatuhkan abangnya pada tahun 2006.
"Lebih ramai wanita yang berkebolehan, berpengetahuan dan sebenarnya mereka boleh mendapatkan pekerjaan yang dilakukan hari ini," kata Yaowalak Poolthong, naib presiden Krung Thai Bank.
"Saya tidak fikir jantina harus menjadi isu, mengehadkan siapa yang boleh atau tidak boleh melakukan pekerjaan itu."

LELAKI DISEBALIK WANITA

"Tetapi masih juga menimbulkan pertanyaan samada dai mempunyai barisan kepimpinan yang mewakili aspirasi wanita kata i," kata Puttasa Karnsakulton, 37 tahun, pemilik kedai pakaian.
Thaksin, seorang menteri yang dipilih dua kali nenjadi Perdana yang kini hidup sebagai di Dubai setelah lari dari pengadilan mahkamah dan menyatakan hasrat untuk pulang jika Yingluck melaksanakan dara barunya yang mengampunkan kesalahan politik.

"Saya tidak boleh menerima jika mempunyai Perdana Menteriseorang wanita bermakna dia hanya akan memberikan faedah kepada seseorang dan saya ragu bila seorang perempua berdiri dihadapan seorang lelaki"kata Puttasa.

Pelan Puea Thai untuk memberi wilayah setiap 100 juta baht ($ 3200000) untuk menyokong aktiviti-aktiviti menjana pendapatan daripada kumpulan-kumpulan wanita telah membuatkan beberapa pejuang hak asasi wanita ragu-ragu.
"Siapakah yang membuat keputusan kepada siapa wang itu diagihkani? Adakah ia seperti tabung pusingan?" ditanya Sutada Mekrungruengkul, pengarah Gender dan Pembangunan Institut Penyelidikan.
Siriphan Noksuan, Profesor Madya di Fakulti Chulalongkorn Universiti Sains Politik,berkata adalah terlalu awal untuk menyatakan bagaimana kepimpinan beliau.

"Orang tahu dia adalah orang baru politik," kata Siriphan."

"Tetapi mereka juga percaya bahawa dia akan mempunyai pakar dalm bidang tentera dan ekonomi yang akan membantu beliau."
Buat masa ini, dia boleh berpesta meraikan kemenangan selepas kempen mengalahkan Perdana Menteri Abhisit Vejjajiva, seorang ahli politik yang masih bergelut dengan kerjaya, Abhisit tidak mempunyai sentuhan biasa. Yingluck, ahli perniagaan yang kaya, danThaksin, seorang bekas jutawan jutawan telekom telah melaukannya.
"Dalam beberapa cara, saya rasa seperti saya boleh berhubung dengan beliau dan abangnya walaupun kami miskin dan tidak mempunyai apa-apa," kata Malai Jiemdee,seorang pembantu rumah dari wilayah Nakhon Ratchasima.
($ 1 = 30,795 Baht)

Sumber :Yahoo News

P/S:Filiphina,Indonesia dan Thailand memiliki PM dari kalangan wanita.Malaysia masih tidak mengiktiraf wanita...?
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

3 ulasan:

  1. zulkbo berkata...:

    salam..
    ermmm..boleh tahan..
    untung orang Siam..
    dapat PM pompuan cantik
    kita pun PM pompuan ler nih..
    faham-faham la yek..?

  1. zulkbo berkata...:

    tahniah..
    ALEXA ko dah turun
    angka bawah sejuta
    bro...
    :)

  1. abadi romeo berkata...:

    @Zulkbo~walaupun beberapa kali pihak tentera capurtangan dalam pemerintahan,kuasa rakyat menunjukkan apa yang rakyat mahukan dan nyata mereka lebih berani bersuara berbanding kita.
    Alexa-alhamdulillah tapi En.Nuff masih ditakok lama...nak beli nasi lemak pun tak lepas...

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...