Sumber : http://www.firdauskasim.com/2011/05/tips-seo-cara-pasang-meta-tag.html#ixzz1Zn2VpWeN Lelaki Berpoligami Lebih Panjang Umur...?18sx | abadi romeo

Followers

Lelaki Berpoligami Lebih Panjang Umur...?18sx

Selasa, 8 Februari 2011
  
Satu kajian yang dilakukan di England
mendapati bahawa poligami boleh memanjangkan umur
hingga 12% tetapi isteri yang dipoligami lebih cenderung mengalami 
stress.Setelah melakukan analisa terhadap amalan poligami yang di amalkan di hampir 140 buah negara,Virpi Lumma seorang pengkaji ekologi dari University of Sheffield mendapati seorang lelaki yang 
mengamalkan poligami lebih panjang umur hingga 12%
daripada lelaki yang mengamalkan monogami.

Tidak terhadap lelaki sahaja,wanita yang
dipoligami pun ternyata lebih panjang umur.Lumma menyatakan
setiap 10 minit,seorang wanita berhasil melewati masa menopause,
kebahgian akan bertambah dua kali ganda.Penelitian juga mendapati
bahawa,banyaknya cucu dan perhatian dari anak2 akan
membuatkan dia lebih bahagia dan ingin 
hidup lebih lama

Sementara itu,lelaki yang mengamalkan poligami
dinyatakan oleh penyelidik mempunyai alat reproduksi yang
bagus hingga umur 60,70,bahkan 80 tahun."hal itu lah yang berkemungkinan memperpanjangkan hidupnya.,"ujar Lumma seperti
dilaporkan dari Redorbit,Selasa(20/10/2009).Lumma membandingkan negara2yang mengamalkan poligami dengan negara yang 
mengamalkan monogami dan hasilnya ternyata mereka
yg mengamalkan poligami memang lebih sihat dan 
nutrisi yang lebih baik berbanding
dengan monogami.

Penelitian mendapati rahsia dari manafaat
datangnya dari isteri.Suami  yang mempunyai isteri yang banyak,
yang boleh menguruskan dirinya dengan baik sudah tentu akan memiliki
kesihatan yang lebih baik.Mereka juga akan lebih bahgia kerana
memiliki anak yang ramai dan keperluan seks yang sentiasa dipenuhi.Keperluan seks yang dapat dipenuhi
menyebabkan kesuburan mereka bertahan 
meskipun sesudah memasuki 
usia emas.


Kesuburan seseorang sangat berpengaruh 
terhadap fungsi hormon yang mengatur metabolisma
tubuh.Semakin baik kesuburannya,semakin baik pula hormon
dan membuat orang tetap sihat.'"jelas Lumma.

 Antara kajian lain yang menyatakan
adanya dorongan dan motivasi yang kuat untuk terus
hidup dan memberi nafkah untuk anak dan isterinya.Menurut astropology Chris Wilson dari Cornel University in Ithaca,New York,hipotesis tersebut sangat masok akal.Bagi lelaki,poligami memang membawa manafaat 
yang baik untuk kesihatan,namun bagi wanita tidak.Meskipun
beberapa kajian menunjukkan bahawa poligami membawa
kesan baik untuk isteri,tetapi lebih banyak kajian menunjukkan 
bahawa isteri yang dipoligami cenderong lebih stress
Profesor Martha Bailey dan Bita Abami dari Queens
University menyebut bahawa isteri dan anak-anakmenjadi korban dalam rumahtangga ketika seorang suami memilih untuk berpoligami ."mereka
lebih banyak mengalami depresi dsn stress kerana cemburu.Mereka juga
cenderong mengalami keganasan rumahtangga,"ujarBailey.Sementara,serang lelaki yang mengamalkan poligami dapat memnuhi keperluan seks dengan baik,isteri 
yang dipologami pula menderita kerana sukar
menghadapi kenyataan yang suami
berbahagi seks denghan wanita lain
dan kemungkinan penyakit seks 
akan berjangkit.

Ketika isteri menghadapi depresi,penjagaan anak2 akan
terganggu dan ianya memberikan impak negativ kepada anak.Anak juga berisiko mengalami trauma dan di pencilkan oleh kawan-kawan.Kelakuan
mereka juga sukar dikawal kerna perhatian ayah semakin berkurangan.
Namun yang paling penting dalam poligami adalah perhatian suami
terhadap isteri dan anak-anaknya."Suami yang mengamalkan
poligami hanya akan  lebih panjang umurnya jika dapat 
memberikan perhatian yang adil kepada anak2 dan 
isteri-isterinya,"ujar Wilson.
 

P/S:Ianya hanya kajian sains barat.Ajal maut ditangan Tuhan..Wallahuallam...
~~~~ada le alasan le nak tambah cawangan...hehehehe...~~~~~~
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

17 ulasan:

  1. zulkbo berkata...:

    salam..
    okey bro..bolehlah
    mulakan..he he..apalah
    nasib aku,hari ni baru
    petang tadi sorang member
    nama Zul pun nak pasang
    2..kali ni sorang lagi Zul
    alhamdulillah..syukur..

  1. Encik Blogger berkata...:

    mmg aku rase panjang umur.. tp bile dah perang dua2 tu yg boleh buat hilang teros nyawa tu..

  1. azlanlin berkata...:

    Semua orang teringin utk tambah cawangan?
    ~ Kenapa? untuk memenuhi apa?
    ~ ada jawapan ka? tapiii...tetap teringin..hehheh

  1. abadi romeo berkata...:

    Korang ni malu2 kucing...bukan takut pada isteri,tapi isteri yang tak takut kat kita..hehehe..aku bukan apa...nisbah andartu dah banyak sangat dibandingkan dengan lelaki berkualiti macam kita..aku cuma nak kurangkan jumlah tu...uhuk..uhuk..uhuk..

  1. memang bro bole jadi gak sebab biler poligami nisbah seks kita lagi banyak dan seks ni memang bole buat org hidup lama

  1. Abhamz berkata...:

    salam, berita baik untuk lelaki yang mahu berpoligami....

  1. uncle berkata...:

    uncle mengikuti dengan penuh minat entry yg sungguh menyenggat tak hinggat disini hahaahah....

  1. fArAh!! berkata...:

    boleh buat panjang umo atau pendek umo..hahaha

  1. Amira Naddia berkata...:

    alaa..byk la alasan nk poligami. lau mati eksiden, mati gak kn? xde nk pnjg2 umor der..
    oke. gurau kasar di sini!

  1. khaifaiz berkata...:

    peh.. like this statement.. keh keh keh.. hehe

  1. NOOR FATIN berkata...:

    wow! tapi sy xleh la kalau bermadu,, huhu

  1. Ujang9897 berkata...:

    erk...leh try..hehe

  1. azzey berkata...:

    Nnati ramai plak yg nak cuba2 ni..sbb nak pjg umur..:)

  1. abadi romeo berkata...:

    @perondajaketbiru74~yezzz..nice statment..kita datang dr satu kapal,1Malaysia

    @Abhamz ~ berita baik,hati senang,jiwa tenang...

    @ uncle ~ masih mencari sengat2.yg lebih menyengat

    @ fArAh!! ~ aku rela yg panjang..

  1. abadi romeo berkata...:

    @ Amira Naddia ~ sian lak aku kalau ramai menjanda

    @ khaifaiz ~ aku tengok muka pun aku cam..spesies
    sama..tak leh tipu nye...

    @ NOOR FATIN ~ madu manis you....

    @ Ujang9897 ~ try tak salah..tak try..anda mungkin
    rasa serba salah..rugi..woooo

  1. abadi romeo berkata...:

    @ azzey ~ baguslah..mende baik tu....lebih baik
    nikah...tak payah nak sorok2..

  1. Miecyber berkata...:

    Ramailah nak poligami lepas nie...


    Apa itu Skim Cepat Kaya ?

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...