Sumber : http://www.firdauskasim.com/2011/05/tips-seo-cara-pasang-meta-tag.html#ixzz1Zn2VpWeN Mandi Air Panas Di Waktu Pagi Merosakkan Tubuh | abadi romeo

Followers

Mandi Air Panas Di Waktu Pagi Merosakkan Tubuh

Jumaat, 4 Februari 2011

Ramai yang takutkan air sejuk ketika mandi di pagi hari .Berapa kerapkah anda mandi air panas di waktu pagi..jika jawapannya ya..tiap hari mandi air panas,maka anda di sarankan mengubah kebiasaan tersebut kerana mandi air sejuk mempunyai banyak kelebihan berbanding air panas diwaktu pagi.Mandi air panas boleh di lakukan di malam hari sekali sekala terutama jika tubuh anda terasa lemah dan air panas boleh mengendurkan otot,meredakan stress dan mengatasi issomania.Jika anda ingin memulakan awal pagi dengan semangat sebolehnya mandi lah menggunakan air sejuk.

Air panas boleh membuatkanotot dan fikiran
anda rilex serta mengubati issomania tetapi jika dilakukan
tiap hari dan berlebihan maka anda juga seperti mengundang risiko keburukan.Beberapa risiko mandi air panas seperti dipetik
BBC dan babycenter,Jumaat(4/2/11)   adalah:

1. Memperbesar pori-pori

Untuk membersihkan wajah dari kotoran
dan minyak,mandi air panas memang dapat membantu.
Namun jika anda tidak menggantikan air panas dengan air sejuk,maka
pori-pori anda akan membuka dan semkin lebar menyebabkan
mudah terbentuk jerawat.

2. Menurunkan kualiti sperma

Berendam atau mandi dengan air panas tidak 
baik untuk testis. Berdasarkan penelitian tahun 2007, berendam 
selama 30 minit dalam kolam air hangat atau panas dapat menurunkan produksi sperma. Tapi efek negatif ini bersifat reversible (dapat berubah).
Pendedahan air panas mendatangkankesan negatif bagi sperma karena membuat sperma memerlukan waktu yang lama untuk matang. Perkembangan sperma terbaik dikenal pada lingkungan 
yang sjuk,inilah sebabnya mengapa testis terletak
di luar tubuh manusia, yaitu di dalam skrotum.

3. Membahayakan janin

Mandi air panas sebenarnya tidak bermasalah untuk
ibu yang sedang hamil, tapi yang perlu diperhatikan adalah suhunya. Bila suhu air terlalu tinggi maka kegiatan mandi tersebut boleh membahayakan bayi. Suhu yang tinggi terutama di awal-awal kehamilan dapat menyebabkan cacat lahir pada keturunan yang dilahirkan.

Sebaliknyanya dengan air sejuk terutama pada pagi hari justeru memberi manfaat pada kulit dan pembuluh darah seperti:


1. Membuat perjalanan darah lebih baik

Jika air panas membuat aliran darah bergerak
menuju kulit,maka air sejuk membuat aliran darah menuju
organ-organ tubuh. Mandi air sejuk lebih meningkatkan sistem perjalanani darah. Perjalanani darah yang baik dapat menghindari berbagai penyakit serius seperti hipertensi,kekerasan arteri . Hal ini boleh dipraktikkan dengan mandi didahului air panas dan diakhiri dengan air sejuk.
 
2. Kulit bercahaya dan membuat awet muda

Mengecilkan dan menutup pori-pori dengan air sejuk
dapat mencegah masuknya kotoran dan minyak yang dapat menyumbat pori-pori dan menyebabkan ketidaksempurnaan kulit seperti jerawat. Manfaat lain, mandi air sejuk  dapat mengurangi pembengkakan pembuluh darah yang menyebabkanmuculnyalingkaran hitam di bawah mata.
Dengan begitu,mandi air dingin bisa membuat kulit 
bercahaya,sehat dan awet muda.

3. Membuat rambut sihat

Air sejuk dapat membuat rambut sihat dan bercahaya
  dan membuat rambut lebih kuat dan mencegah kotoran tertumpu 
di kulit kepala. Dengan menutup pori-pori akan membuat rambut lebih kuat ketika disikat, sehingga mencegah keguguran dan juga memperlambat tumbuhnya uban.

4. Memberi semangat di pagi hari

Pada zaman samurai kuno, pahlawan tentera 
selalu menyiram air dingin ke kepala setiap pagi dengan 
mempraktikkan Misogi. Ini adalah ritual pemurnian pada tingkat spiritual. Menurut pahlawan tentera, mandi air sejuk dapat memberi semangat, membantu memulai hari  baru yang segar. Air sejuk jelas 
membantu membangunkan orang yang masih merasa
mengantuk di pagi hari.
 
P/S:Ramai yang takutkan air sejuk bila nak mandi di awal pagi..terutama musim hujan...gas kat rumah habis sebab masak air nak mandi 
bukan nak minum...hehehe...
 
SUMBER :DETIK HEALTH
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

10 ulasan:

  1. woooo~ baru keen tau.. thanx sbb mengingatkn.. ^_^

  1. Miecyber berkata...:

    Orang Jepun tiap malam rendam air panas lelaki dan perempuan.

    Habislah demer...


    Berpantang maut sebelum ajal

  1. relevan berkata...:

    Yehoo..nanti kita tak yah mandi pagi..

  1. DDrfauziah berkata...:

    Aslmkm.
    Ya tu, mandi dengan air biasa lebih nyaman! Ye ke? Maksud Kak G tu puas rasanya.
    Mandi pagi air panas di Malaysia, mengeringkan kulit; di zon sejuk pula, melecek-merah & gatal2 jadinya!

  1. Abhamz berkata...:

    salam, bagus info ni...

  1. abadi romeo berkata...:

    @ NuSaNa NoSa 91
    Kalau nak mandi pagi ingat lah petua abadi romeo sekali dengan tuan2nya....

    @ Miecyber
    aku ingat tu la antara sebab Jepun ni saiz kecik
    je...problem sperma kut...

    @ relevan - nanti kambing pun tak berani dekat..

  1. abadi romeo berkata...:

    @ DDrfauziah
    Salam..Dr tentu lebih arif..aku cuma paste info 4 sharing

    @ Abhamz
    cama-cama..tak rugi kongsi benda baik..

  1. Encik Zaharin berkata...:

    kulit boleh kendur

  1. Tanpa Nama berkata...:

    Mandi air sejuk boleh menguatkan tulang..

  1. Tanpa Nama berkata...:

    Haha...Sya dari kecik smpai besar...tak pernah mandi air sejuk...thx for info...

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...