Sumber : http://www.firdauskasim.com/2011/05/tips-seo-cara-pasang-meta-tag.html#ixzz1Zn2VpWeN Setiap Satu Jam Menonton TV,Memendekkan 22 Minit Jangkahayat Manusia. | abadi romeo

Followers

Setiap Satu Jam Menonton TV,Memendekkan 22 Minit Jangkahayat Manusia.

Selasa, 16 Ogos 2011

Benarkah menonton TV boleh memendekkan jangkahayat manusia.Antara percaya atau tidak tapi mungkin ada kebenarannya berdasarkan kajian terbaru.Memang benar ajal maut di tangan tuhan dan tidak siapa menyangkkal kenyataan tersebut tetapi menjauhkan apa yang memudaratkan kesihatan berdasarkan kajian sains tidak boleh ditolak mentah-mentah.Tapi kalau korang nak tengok TV sampai lebam biji mata pun....takde siapa nak larang..
Para Penyelidik mendakwa gaya hidup yg tidak aktif adalah tidak baik untuk kesihatan sepeti amalan merokok dan obesiti kerana gaya hidup yang tidak aktif akan menawarkan peluang memakan makanan yang tidak baik untuk kesihatan.

Ahli akademik yang menjalankan kajian untuk mengira risiko keseluruhan jangka hayat daripada penonton televisyen. Penyelidikan mereka melibatkan lebih daripada 11,000 orang yang berumur lebih 25 tahun.
Penulisan dalam British Journal of Sports Medicine, mereka membuat kesimpulan: masa menonton TV boleh dikaitkan dengan kehilangan kehidupan yang setanding dengan faktor-faktor risiko penyakit kronik utama yang lain seperti fizikal tidak aktif dan obesiti.
Penemuan ini juga setanding dengan faktor-faktor risiko seperti merokok,dengan penyelidikan lain yang menunjukkan bahawa satu rokok memendekkan 11 minit jangka haya - bersamaan dengan setengah jam menonton TV.

Para penyelidik dari Universiti Queensland, menggunakan maklumat dari Kajian Diabetes, Obesiti dan Gaya Hidup Australia, bersama-sama dengan data penduduk dan kadar kematian.
Tetapi mereka berkata: "Walaupun kami menggunakan data Australia, kesan-kesan di negara-negara perindustrian dan membangun yang lain mungkin boleh dibandingkan, memandangkan jumlah yang biasanya masa yang lama dihabiskan menonton TV dan persamaan dalam corak penyakit. 'Di UK, jumlah purata masa yang dihabiskan menonton televisyen adalah empat jam sehari berbandingdengan lima jam di Amerika Syarikat.

Awal tahun ini, satu kajian yang berasingan yang mengesyorkan risiko 2 jenis penyakit iaitu diabetes dan penyakit jantung, atau mati terlalu awal, meningkat sebanyak 20 peratus selepas hanya dua jam sehari di depan kotak televisyen.


Professor Dame Sally Davies said it was especially important for young children to take vitamin D pills during winter
Chief Medical Officer Sally Davies
Pegawai Eksekutif Perubatan England , Sally Davies, berkata: "Aktiviti fizikal menawarkan manfaat yang besar dan kajian-kajian ini kembali apa yang kita sudah tahu bahawa gaya hidup tidak aktif membawa risiko tambahan. Kami berharap kajian ini akan membantu lebih ramai orang menyedari bahawa terdapat banyak cara untuk bersenam. '
Satu lagi kajian menunjukkan bahawa senaman selama hanya 15 minit sehari boleh meningkatkan jangka hayat anda sehingga tiga tahun.

Ia boleh mengurangkan risiko kematian awal sebanyak 14 peratus, dengan setiap 15 minit tambahan yang mengurangkan semua kadar menyebabkan kematian sebanyak 4 peratus.
Senaman juga melindungi daripada kanser, walaupun puncak manfaat daripada senaman menambah jangkahayat pada 100 minit sehari, kata kajian dalam jurnal perubatan The Lancet.
Ia melibatkan lebih daripada 400,000 orang dewasa yang mengambil bahagian dalam program pemeriksaan perubatan di Taiwan, yang kemajuan yang diikutiantara 1996 dan 2008.

P/S:Bulan puasa ni nampaknya ramai yang tak aktiv bersenam..banyak bersenam atas katil atau menonton drama Korea atau Dari Seberang.Letih katanya...oooowh..jadi bukan lah sesuatu yang memeranjatkan kalau berat badan anda bertambah bila tiba bulan puasa...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 ulasan:

  1. a kl citizen berkata...:

    memang berat makin bertambah.. :(

  1. Yang memendekkan dan yg memanjangkan hayat adalah Allah. . .ALLAH boleh buat dgn asbab, tanpa asbab dan berlawanan dgn asbab.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...