Sumber : http://www.firdauskasim.com/2011/05/tips-seo-cara-pasang-meta-tag.html#ixzz1Zn2VpWeN Facebook Semakin Kerap Digunakan Pelajar..Semakin Merosot Pelajaran Mereka | abadi romeo

Followers

Facebook Semakin Kerap Digunakan Pelajar..Semakin Merosot Pelajaran Mereka

Rabu, 10 Ogos 2011

Addicted to FB: New research shows young over-users of social networking sites suffer from poor concentration

Remaja yang sering login ke halaman Facebook dan media sosial yang lain akan mendapat gred yang lebih rendah di sekolah, menurut kajian AmerikaSyarikat (AS).
Mereka juga berkemungkinan mempunyai masalah tingkah laku dan kecenderungan narcissistic daripada menghabiskan terlalu banyak masa log masuk ke laman.
Menurut penyelidikan yang popular laman rangkaian sosial, seperti Facebook,mempunyai kesan negatif pada remaja semasa mereka sedang membesar.


Psikologi profesor Larry Rosen berkata penyelidik melihat sebagai seorang pelajar mereka sekurang-kurangnya menghabiskan 15 minit masa yang penting bagi seorang pelajar semata-mata untuk login Facebook.
Beliau berkata pasukan penyelidikan di California State University tumpuan pelajar terhadap pelajaran akan luput secara berperingkat kerana keperluan untuk memeriksa halaman Facebook mereka.
'Apa yang kita dapati adalah sukar dibayangkan, "kata Rosen.
'Setiap tiga minit, mereka di luar tugas. 
'Semakin banyak masa diberikan  untuk media sosial semakin buruk prestasi pelajar.

Psychological disorders: Children who overuse social sites and technology on a daily basis are also more likely to be prone to bouts of anxiety

Rosen menyampaikan penemuan beliau dalam ucapan pada KonvensyenTahunan ke-19 Persatuan Psikologi Amerika yang bertajuk"Tegur Saya:Bagaimana Rangkaian Sosial Boleh Membantu dan Memudaratkan Anak Kami".
Beliau berkata: "Walaupun tiada siapa yang boleh menafikan bahawaFacebook telah mengubah landskap interaksi sosial, terutamanya di kalangan golongan muda, kita tadi mula melihat penyelidikan psikologi  yang menunjukkan kedua-dua positif dan negatif.
Rosen berkata kesan negatif remaja menggunakan secara berlebihan media sosial termasuk menjadikan mereka lebih cenderung kepada tingkah laku sosial yang sia-sia,agresif dan anti sosial semulajadi.

Penyelidik mendapati bahawa kanak-kanak di bawah 13 dan remaja dak sering mengunjungi tapak laman sosial secara berlebihan  pada setiap hari juga lebih berkemungkinan akan terdedah kepada serangan daripada kemurungan,kebimbangan, dan lain-lain gangguan psikologi serta masalah tidur dan sakit perut.
Kajian Rosen juga mendapati bahawa rangkaian sosial mempunyai beberapa kesan yang positif bagi remaja dan berkata mereka menolong kanak-kanak pemalu berinteraksi lebih.
Profesor itu berkata ibu bapa perlu memastikan pemeriksaan ke atas aktiviti-aktiviti dalam talian anak-anak mereka.


P/S :Bukan setakat Pelajar je merosot..ibu bapa pun dah banyak merosot...perlu ada keseimbangan dan kawalan diri...aku sendiri susah nak kawal..tak lama surfing internet, Facebook dan Blog..dua tiga jam sehari..silap2 mahu 4-5 jam....low produktiviti..huhuhuhu....
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

3 ulasan:

  1. Guru berkata...:

    Low productivity.... Setuju

  1. h.leen berkata...:

    can i know where did u get this information..?

  1. Tanpa Nama berkata...:

    ok its alittle intresting but im feeling legtagic when i read tis essay dude....try adding bombastik and dramatics sentences okey.....thank you

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...