Sumber : http://www.firdauskasim.com/2011/05/tips-seo-cara-pasang-meta-tag.html#ixzz1Zn2VpWeN Jakarta .....satu perjalanan..seribu pengertian... | abadi romeo

Followers

Jakarta .....satu perjalanan..seribu pengertian...

Sabtu, 25 Disember 2010

Monas,Jakarta

Pada entry lepas aku ada tulis pasal bas mini di Kuala Lumpur.Aku rasa naik bas di Malaysia tak jauh bezanya jika dibandingkan dengan kota Jakarta cuma di Jakarta banyak pilihan pengangkutan yang tiada di Malaysia.Dengan penduduk Jakarta berjumlah hampir 10 juta orang kota metropolitan ini tentunya sesak dengan pelbagai species manusia.

Pengangkutan awam yang biasa digunakan ole penghuni kota ini antaranya beca,Ojek motor@ojek speda,bajai,bemo,mikrolite(van),bis metromini(bus mini)bis kota dan taksi(teksi).


beca masih lagi digunakan bagi kebanyakan penduduk .Kadangkala bila aku naik beca ni kesian aku tengok yang kayuh tu.Kalau pesengger saiz badan macam aku ni wokay la..tapi kalau 2 org yang ada penyakit obersiti naik beca..putus urat kentot la kayuh..upahnya tak seberapa cuma RP cepek/pekgo/gocap saje..kat Malaysia kurang dr RM 1


Di Jakarta kalau dah tak de kerja..sanggup buat apa saje..basikal (speda)pun boleh buat modal ..cari lah pasengger dari kawasan perumahan ke stesen bas atau tempat jarak yang dekat.Sambil mengayuh basikal dia pastikan akan membunyikan loceng sbagai trade mark yang mereka sedang beroperasi.Jika pernigaan dah maju upgrade la ckit kut.Dia orang akan beli motor buat sewa yang sedia menghantar anda kemana saja..asalkan dibayar.Selalunya digunakan oleh warga tempatan saje kut..tourist aku rasa tak berani sebab aku takut tak sampai je..mana lak dia bawak ....
                                                                                  

Inilah raja jalanraya di Jakarta....bemo..aku ingat asalnya lebih kurang skuter lepas tu convert ckit....boleh naik dua tiga orang je..tapi dia punya bunyi memang kasi gegar.

Bezanya dengan bajaj tak banyak sangat cuma boleh muat ramai sikit pasengger.Masih menduduki tangga teratas sebagai senarai pengangkutan awam sebab boleh sumbat sampai 10 orang.

Pilihan utama bergerak dari kawasan sub bandar ke bandar...ikut warna body..lain warna lain laluan.Yang specialnya tempat duduk dia orang modifikasi ckit.Asalnya macam van je..lebih kurang Rusa Daihatsu kat Malaysia.Yang ini klau sumbat pesengger tak ingat.Aku ingat mahu dua puluh orang..sampai lutut berlaga dgn lutut.Macam sardin.....sardin pun jatuh nombor dua.

Metro mini lebih kurang sama dengan bas mini kita.Cuma dia lebih mesra pelanggan..kalau dah penuh sekalipun masih sumbat selagi boleh..asalkan pasengger mahu naik.Atas atap pun boleh.. apa dia kisah..yang penting pesengger full.....

Banyak lagi pengkutan awam kat sana yg sama macam kita LRT,teksi dan bas lebih kurang sama di Malaysia.
Apapun...... kenangan ni Jakarta terus basah dalam ingatan dan hidup bersama denyut nadi warganya yang 
menghuni tiap pelusok inci kota metropolitan ini..
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

8 ulasan:

  1. Naja berkata...:

    Apa yg mereka ada (Indo, Thai, Philipine) x byk beza gn kita kat m'sia nie... cuma kita lebih cepat meminggirkan pengangkutan yg memungkinkan masalah pada perkembangan sosial budaya pada masyarakat kita. beca kini di malaysia lebih kepada fokos dalm pelancungan berbanding di Indo masih sebagai pengankutan utama bagi golongan tertentu. Si roda tiga... mungkin tidak, rakyat kita lebeh selesa dgn teksi dan bus.

  1. ahsfantasy24 berkata...:

    huhuhu..
    risau tgk yg kt ats bmbung
    tu.. tkut jatuh.. huk3~

  1. zulkbo berkata...:

    salam..
    amboi..kemana
    kamu bapak..?
    waduh..ganteng sekali
    orangnya..he he

  1. abadi romeo berkata...:

    Waktu bapak liburan di Jakartaa..cari cewek ABG..asyik dong..ganteng...owh..

  1. ozzy berkata...:

    salam zul...

    Jika di lihat apa yg kita perolehi hr ini jauh lebih baik dr mereka..hargai apa yg kita ada & bersyukurlah

    p/s-Jauh perjalanan luas pandangan ..

  1. DDrfauziah berkata...:

    Aslmkm.
    TQ 4 following Kak G. Sebagai sokongan moral Kak G follow balik ... nak bagitau satu perkara: bila klik ur gambar di ruang 'Followers' tiada link terus. So cuba check. Ini Kak G klik di ruang komen Kak G.
    Hmmm ... Di Jakarta memang sesak sekali kan?
    Kak G pernah cuba naiki bajai & bis kota di Jakarta ... yang seram ialah cara kenderaan tu dipandu.
    Kak G pernah naiki pelbagai jenis kenderaan juga di Indonesia itu termasuk bas jarak jauh semasa ke borobodor; pernah juga cuba cidomo; juga naiki feri dari Surabaya ke Bali etc. Kira pengalaman lumayan juga la.

  1. abadi romeo berkata...:

    @ozzy-alhamdulillah...

    @DDrfauziah-t.q 4 your respon.Macam familiar je name coze salalu pergi Klinik Fauziah kat Kg.Pandan K.L.Anyway..like to inform u..Im newbies..baru je create blog..tunggang langgang..perlukan advise kpd yg sudi
    Jakarta-penuh dengan ragam...

  1. abgreds berkata...:

    salam pak romeo..
    wah risik ABG ya bapak..awas kamu..
    nanti enggak mau kembali ke Malaysia..haha...
    salam kenal dari Abgreds..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...