Sumber : http://www.firdauskasim.com/2011/05/tips-seo-cara-pasang-meta-tag.html#ixzz1Zn2VpWeN Sejarah Rubik's Cube dan kegilaan | abadi romeo

Followers

Sejarah Rubik's Cube dan kegilaan

Isnin, 13 Jun 2011





Biasa jumpa dan biasa dilihat,biasa dipegang,dan dikenali dengan pelbagai nama,aku panggil nya cuma kiub tetapi tak tahu lah orang lain.Apa istimewanya...bagi aku ianya adalah satu bentuk permainan yang menguji kecerdasan minda.Dan aku sarankan kepada yang ingin menghilangkan karat-karat yang memnuhi lobby otak bolehlah mencuba menyelesaikannya tapi kalau tak dapat selesaikan permainan ni jangan lah dibaling ke dinding walaupun harganya murah kerana ia mungkin menjadi kayu pengukur tahap kesabaran dan tindakan minda anda dalam mengawal tingkahlaku.Apa yang ingin aku kongsikan bersama ialah tentang asal usul dan sejarah perkembangannya.


Profesor Erno Rubik) lahir pada tanggal 13 July 1944 di kota Budapest, Hungaria adalah seorang pencipta permainan kubus rubik atau biasa di sebut magic cube yang terkenal di seluruh dunia. Erno Rubik mengajar di desain interior dan arkitekture (Department of Interior Design at the Academy of Applied Arts and Crafts) di Budapest ketika ia menciptakan apa yang sekarang dikenal sebagai Rubik's Cube, teka-teki tiga-dimensi yang menjadi sensasi di seluruh dunia pada awal tahun 1980.



Rubik belajar arkitek dan desain di Akademi Seni Terapan dan Kerajinan di akhir tahun 1960-an. Ia mengambil pekerjaan sebagai instruktur di sana, dan di luar jam kerjanya ia berkerja membangun model desain kubus tiga-dimensi. Sewaktu mengajar, Erno Rubik lebih menyukai menggunakan model nyata yang dibuat dari kertas, kertas karton, kayu atau plastik untuk mengkomunikasikan / menjelaskan idenya kepada mahasiswa, agar penjelasannya dapat lebih dimengerti dengan baik dan dapat mudah diingat oleh mahasiswanya.



Prototype  kerja pertama kubus nya selesai tahun 1974, dan ia menbuat permohonan paten pada desainnya pada awal 1975. teka-teki adalah kubus terdiri dari lebih kecil, saling kubus berwarna (3 x 3 x 3) yang dapat dimanipulasi oleh pemutar bidang horizontal dan vertikal.Waktu itu "asal" bentuk, enam kubus - terdiri dari sembilan kotak - yang berwarna kuning, putih, oranye, biru, merah dan hijau. Setelah kubus telah dimanipulasi, mendapatkan bahagian diatur kembali ke bentuk asal tidak begitu mudah.
Menurut pengetahuan, Erno Rubik memmerlukankan waktu sekitar sebulan untuk memecahkan teka-teki dari game kubus yang ia ciptakan sendiri. Dan ini memerlukan beberapa tahun persiapan untuk prototype di produksi , akhirnya di tahun 1977 mainan Rubik pertama di jual di kedai mainan di Budapest. Kerana Hungari  waktu itu masih dicengkam pemerintahan komunis di akhir tahun 70′an, pasar mulai bergerak naik. Atas usaha dua orang Hungarian yang tinggal di luar negeri yang membawa mainan ini ke Barat.

Seorang pekerja Hungarian yang bekerja di Wina, “menemukan” permainan ini di waktu sedang makan malam di Budapest dan berusaha menemukan pembekal alat  mainan di Jerman. Akhirnya dia malah bertemu dengan Tom Kremer, pembekal barang mainan yang terlahir di Hungaria yang berpejabat di London. Dua orang ini akhirnya membuat rancangan pemasaran dan akhirnya mendapatkan persetujuan dari salah satu eksekutif perusahaan mainan yang terus memesan 1 juta biji
Penjualan pertama meledak dan populariti berada di Eropah, meskipun kurangnya kempen pemasaran atau iklan. Pada tahun 1980 permainan kubus rubik itu telah diperkenalkan ke Amerika Serikat dan seluruh dunia dan dijkenali "Rubik's Cube."


Mainan yang telah terjual jutaan dan menarik perhatian para ahli matematika dan orang lain dalam komunitai akademik, tetapi juga menjadi acara yang kompetitif pada tahun 1982, ketika Budapest menjadi tuan rumah kejuaraan dunia pertama (Vietnam Minh Thai menang, memecahkan teka-teki di bawah 23 saat). Meskipun "menggila" hanya berlangsung beberapa tahun, Rubik's Cube kini suatu alat permainan yg standard dan telah melahirkan puluhan imitasi dan spin-off. Rubik menjadi salah satu pengusaha terkaya Hungaria dan terus mengembangkan permainan yang lebih dan teka-teki, termasuk Rubik's Revenge (4 x 4 x 4 kubus) dan Rubik's Snake.Selama bertahun – tahun Erno Rubik terus bekerja memproduksi mainan tersebut di 7 kota dan terus – menerus mencua untuk membuat permainan – permainan dan puzzle baru. Dan sekarang sudah banyak jenis Magic Cube yang sudah beredar, ada 2×2, 3×3, Mirror Block Cube,dll, dan juga sudah banyak yang bisa menyelesaikan permainan puzzle ini…mungkin termasuk kamu. Dan juga sudah banyak speedcuber yang lahir dan pemegang rekor saat ini adalah : Erik Akkersdijk dengan waktu 7.08 saat.


Rekod terpantas dalam menyelesaikan Kubus Rubik's (Rekor Indonesia) berhasil dicetak pada acara HUT MURI (Museum Rekor-Dunia Indonesia) pada tanggal 31 Januari 2007 di Hotel Grand Candi, Semarang. Catatan waktu yang dibukukan adalah 19,33 saat atas nama Abel Brata Susilo.Rekod Dunia dalam menyelesaikan Kubus Rubik's dengan mata tertutup berhasil dicetak pada pertandingan Jakarta Open 2010 pada tanggal 31 Januari 2010 di FX Building, Jakarta. Rubik berukuran 3x3 dengan mata tertutup jumlah terbanyak yaitu 16 buah dalam waktu 57 menit diselesaikan atas nama Muhammad Iril dari Indonesia. Sebelumnya rekor dunia kategori ini dipegang Tong Jiang dari Cina dengan 15 kubus Rubik. 



P/S :Apa yang aku ingin aku nyatakan cukup mudah..setiap masalah ada cara penyelesaiannya tetapi memerlukan kaedah dan yang paling penting adalah kesabaran.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

7 ulasan:

  1. jai berkata...:

    bagus permainan ini

  1. mumui berkata...:

    wahh!! lau xmasuk plkn.... mesti aku xpandai lgi men cubik ni!

  1. zulkbo berkata...:

    salam..
    aku memang tabik sapa
    yang pandai main mende ni
    sebab aku tak pandai..he he


    ***trafik naik mendadak nampaknya
    tu Zul...tahniah :D

  1. naz berkata...:

    tak putus asa itu yang penting

  1. Abhamz berkata...:

    salam, memang mencabar otak main benda ni...

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...