Sumber : http://www.firdauskasim.com/2011/05/tips-seo-cara-pasang-meta-tag.html#ixzz1Zn2VpWeN Gambar Partama Teleskop Paling Mahal Di Dunia | abadi romeo

Followers

Gambar Partama Teleskop Paling Mahal Di Dunia

Rabu, 5 Oktober 2011

Dunia angkasa lepas yang penuh dengan misteri bakal diteroka oleh teleskop radio yang termahal pernah di bina dengan kos 1.3 billion.Diberi nama Alma,teleskop ini mampu melihat dengan lebih jelas jauh keangkasalepas membelah kegelapan malam dengan menggunakan gelombang radio yang diletakkan di Banjaran Andess Chile berjaya menunjukkan gambar dua galaksi sedang berlanggar yang tidak mampu dilakukan oleh lain-lain teleskop.Keupayaan teleskop ini hanya digunakan 1/4 dari apa yang dapat dilakukannya dan hanya beroperasi sepenuhnya pada tahun 2013.


Teleskop paling mahal ini di letakkan pada ketinggian 16,000 kaki di Gurun Atacama yang dipilih kerana kawasan itu kering dan mampu meningkatkan kejelasan gambar.
Pengurus Pengurus Mark McKinnon berkata, 'ujian pandangan Alma menunjukkan kepada kita wilayah pembentukan bintang di peringkat yang lebih lanjut bahawa tiada teleskop di Bumi atau di angkasa yang lain telah mencapai kemampuannya.. Ia beroperasi di sensititiviti yang lebih tinggi dan resolusi yang lebih tinggi daripada mana-mana teleskop radio 'sub-milimeter sebelum ini dan membenarkan kita melihat pembentukan sistem solar baru.
Dikenali sebagai ALMA, boleh melihat melalui awan sejuk debu yang selalunya'menyekat pandangan' teleskop cahaya inframerah tradisional / kelihatan.
Beroperasi secara online ALMA, imej akan mendapat lebih tajam.




Gambar menakjubkan yang diambil oleh ALMA menunjukkan Galaksi Antena atau lebih dikenali sebagai NGC4038 dan 4039 menggambarkan bagaimana pasangan galakksi berinteraksi dalam buruj Cosvus.

Galaksi adalah kira-kira 70 juta tahun cahaya jauhnya dan telah diambil oleh ALMAmenggunakan dua julat panjang gelombang yang berbeza.
Teleskop radio 40 kaki duduk di atas dataran tinggi Chajnator di padang pasirAtacama, kira-kira 1500 km ke utara Santiago, di ketinggian 16.500 kaki.
Timbalans projek saintis ALMA semasa pembinaan, Alison Peck, memberitahu laman sains: Dengan milimeter dan gelombang submillimeter, kita boleh melihat pembentukan planet,menyiasat sejarah astronomi, menyiasat dan mengesan cahaya yang akhirnya sampai a dari galaksi ke alam semesta.kita'
ALMA adalah projek kerjasama antarabangsa di Eropah, Amerika Utara dan Asia Timur, dengan kerjasama dari Chile, dan pada masa ini projek astronomi terbesar di dunia.




P/S:Kalau dapat teleskop ni kat orang kita..senang lah sikit nak tengok anak bulan..kompom nampak anak bulan tapi kalau dapat kat kaki skodeng anak dara..habiss..
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 ulasan:

  1. zulkbo berkata...:

    salam..
    tu dia...
    hebat teknologi terkini
    tapi tak dapat juga nak
    cari kebesaran Allah
    mereka ini ye..?

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...